понеділок, 19 жовтня 2020 р.

Всесвітній день яблук


«Яблуко виглядає на мільйони доларів,
потрібно лише поліпшити його смакові якості»
Тім Бірн, президент яблучної асоціації США 
21 жовтня відзначається Всесвітній день яблук.
Саме яблукам присвячено цей випуск постійної сторінки «Бібліофішк@». Матеріал, поданий у випуску,  знаходиться в центральній міській бібліотеці м. Горішні Плавні, за адресою: вулиця Миру, 22.

 


 Особливе свято улюблених фруктів вигадали британці. День яблука — це святкування і демонстрація різноманіття природи, стимул і знак до того, що ми самі здатні впливати на зміни, що відбуваються навколо. Ідея Дня полягає в тому, що яблуко — це символ фізичного, культурного і генетичного різноманіття, про який людина не повинна забувати.  
Яблуня – найпопулярніше фруктове дерево і заслуговує на таке свято. На Україні багатий врожай яблук символізує достаток та благополуччя родини. Багато цікавого написано про яблука…
Перша цікавинка стосується всесвітньо відомої біблійної легенди про Адама і Єву. Вважається, що вони були вигнані Богом з райського саду за те, що скуштували заборонений плід, яким було яблуко:

Міфи України. – Київ.: Довіра, 2003. – 383 с.

Муравьева Т. В. Сто великих мифов и легенд. – М.: Вече, 2002. – 480 с. – (100 великих).

Яблука також згадуються і в міфі про подвиги Геракла. Згідно з міфом, герой повинен був добути для богів відомі яблука Гесперид, які дуже суворо стерегли:

Кун М. А. Легенди і міфи Стародавньої Греції / М. А. Кун. – К.: Мистецтво, 1996. – 472 с.: іл.

Кун М. А. Легенди і міфи Стародавньої Греції: ля мол. та серед. шк. віку/ пер. з рос. та передм. Ю. Іванченка. – К.: Школа, 2001. – 216 с.: іл. – (Хрестоматія школяра).

Яблука згадуються і у міфах та легендах давньої України:

Войтович В. Міфи та легенди давньої України / В. Войтович. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2014. – 464 с. : іл. – (Золота пектораль).

Якщо яблуко розрізати впоперек, то малюнок серцевини має вигляд п'ятикутної зірки. Саме тому стародавні алхіміки вважали яблуко символом знань. За легендою, одне з найвеличніших наукових відкритів, також пов’язане з яблуком. Вважається, що Ньютон прийшов до закону всесвітнього тяжіння, звернувши увагу на яблуко, що впало з гілки і вперше замислився над тим, чому, власне, речі падають донизу:


Садовий А. І. Основи фізики з задачами і прикладами їх розвязування : навч. посібник А. І. Садовий, Ю.Г. Лега. – К.: Кондор, 2003. – 384 с.
Яблуко зображено на 80-ти офіційних гербах, отже символ яблука широко поширений в геральдиці:

Все про світ: Країни. Прапори. Герби: енцикл. довід. – К.: Школа, 2001. – 622 с.: іл.
Ботаніки вважають, що у процесі вирощення культурної домашньої яблуні схрещувалися різні види яблунь, а тому сьогодні неможливо достеменно встановити її предка. До Європи яблука потрапили завдяки римським солдатам і в давнину були розкішшю. Це неймовірно, але зараз у світі число сортів і різновидів яблук сягає 20 тисяч. 
В нашій країні перші відомості про культуру яблуні сягають часів Київської Русі, коли за Ярослава Мудрого на території Києво-Печерської лаври виростили перший яблуневий сад. Свій вагомий внесок у процес сортооновлення українських садів зробив Левко Симиренко. Разом з тим, вітчизняний вчений завжди закликав дбайливо ставитися до збереження місцевих сортів:


Вольвач П.  Л. П. Симиренко – фундатор українського промислового садівництва / П. В. Вольвач. – Сімферополь : Таврія, 2003. – 288 с.
Матеріал про новий напрямок в яблучному садівництві – червоно-м’ясисті яблука читайте у періодичному виданні :


Францішко В. С. Казка приваблює і переважає / В. С. Францішко // Дім, сад, город. – 2020. – № 4. – С.15-16.
19 серпня православні та греко-католики святкують Преображення Господнє. Їсти яблука до цього дня вважається гріхом. За часів язичницької Русі Яблучний спас був святом збору врожаю яблук:


Скуратівський В.Т. Український народний календар / В. Т. Скуратівський . К.: Техніка, 2003. – 384 с. – (Народні джерела).


Коверець І. Українці: Свята. Традиції. Звичаї / Іван Коверець. Донецьк : Альфа-Прес, 2004. –304 с.

    Є багато прислівїв та приказок про яблука:

• Яблуку ніде впасти
• Яблуко від яблуні недалеко падає
• Потрапити в яблучко
• Яблуко розбрату
• Заборонений плід
Прислівя та приказки. – К.: наук. думка, 1991. – 440 с. – (Укр. нар. творчість).
Якщо вам наснилось яблуко – розгадайте це таємне послання, скориставшись книгами:

Смурова О. Б. Полный семейный сонник. 150 000 толкований / О. Б. Смурнова. – М.: РИПОЛ классик, 2007. – 704 с.

Таболкин Д. Сонник: сны и здоровье / Дмитрий Таболкин. – Д.: Сталкер, 1999. – 304 с.
За дослідженнями археологів яблука почали вживати у їжу 8,5 тисяч років тому. В наш час мешканець Європи протягом року з'їдає приблизно 65 яблук. Адже яблуко — скарбничка поживних і корисних речовин. Вони містять збалансований склад корисних речовин: клітковину, органічні кислоти, вітаміни та мінерали, цукри та пектини. Найбільша кількість корисних речовин міститься саме в шкірці. Поліфенол покращує кровообіг і перешкоджає виникненню захворювань серцево-судинної системи та підвищує імунітет. Отже,  яблука їжа і ліки, що приносять користь хворим і здоровим:

Дунаевский Г. А. Овощи и фрукты в питании здорового и больного человека / Г. А. Дунаевский. — К.: Здоровье, 1990. — 160 с.

Скачко Б. Г. Якби мати знала: народні методи лікування дітей / Б. Г. Скачко, Г. О. Орещук   К.: Здоровя, 2000. –  480 с.  

Кархут В. В. Ліки навколо нас / В. В. Кархут. – К.: Здоровя, 2001. – 232 с.: іл.
Для виготовлення одного літру яблучного сидру, використовують близько десяти яблук:

Рыбак Г. М. Приготовление фруктовых и овощных соков в домашних условиях / Г. М. Рыбак, Н.Ф. Бондаренко, Н. К. Чернозубенко. — К.: Урожай, 1988. — 176 с. : ил.

Бруннек Н. И. Фруктовая кулинария от А до Я. — М.: Экономика, 1993. — 334 с.
Яблука часто згадуються в українській поезії та прозі. Давно стали класикою рядки Максима Рильського «Яблука доспіли, яблука червоні!» та Миколи Руденка «Ви їли яблука з моєї України?»:

Рильський М.  Лірика / Максим Рильський. – К.: ВАТ Київ. Правда, 2005. – 240 с.

Руденко М. Вибране : вірші та поеми (1936-2002) / Микола Руденко. – К.: Дніпро, 2004. – 800 с. – (Бібліотека Шевченківського комітету).
Сучасні автори також застосовують символіку яблука в своїй творчості. Наочний приклад – романи «Пів’яблука» та «Інші пів’яблука», з якими свого часу дебютувала сучасна українська письменниця Галина Вдовиченко:
Вдовиченко Г. Пів’яблука. Інші пів’яблука : роман / Галина Вдовиченко. — Львів : Видавництво Старого Лева, 2019. — 472 с.
Дослідники біблійних рослин переконані, що у Біблії згадується яблуня лісова – невелике дерево з розлогою кроною.Очевидно, яблука були одним з улюблених плодів для біблійних людей. Недарма пророк Йоіл, наголошуючи на трагічності ситуації, що викликана навалою сарани, вдається до образу висохлої яблуні: «І виноградна лоза висохла, смоківниця зів’яла; дерево гранатове та й пальма, і яблуня – всі дерева у полі повсихали. Ба й радість, соромом побита, зникла з-посеред синів людських» (Йоіл 1,12). У Пісні пісень яблуко виступає як порівняння: «Що яблуня між лісовими деревами, то любий мій між синами! У його холодку, що так бажала, я сіла і плід його був солодкий моєму піднебінню» (Пісня пісень 2, 3):

        У мистецтві середньовіччя яблуня і яблуко були символами Христа і його науки. Зображення яблука у пащі гадюки означало занепад первісних людей і первородний гріх. На противагу цьому, яблуко у руці дитяти Ісуса символізувало викуп людства через смерть Сина Божого на Хресті: 

Цікаво, що плід яблуні вважали уособленням земної кулі, а тому разом з короною і жезлом  символом королівської влади. Яблуко, як  і куля, у стародавні часи символізувало вічність, що немає ні початку, ні кінця...
        Сподіваємось, наші цікаві факти стануть ще однією причиною не лише з'їсти яблуко, а й відвідати бібліотеку!
 

Робимо все,

щоб Ви обирали з кращого!


Немає коментарів:

Дописати коментар